Onbekend maakt onbemind?

In 2011 ben ik, na ruim 17 jaar in loondienst gewerkt te hebben, voor mezelf begonnen als virtual assistant. Voor mij waren een betere balans tussen werk en privé, de uitdagingen die het ondernemerschap biedt én de ontwikkelingen binnen het vak van secretaresse de belangrijkste redenen om deze stap te nemen. Er is sinds een paar jaar een omslag te zien in de manier waarop wij, als maatschappij, naar werk kijken. In dat kader past een virtual assistant heel goed binnen Het Nieuwe Werken en het werken binnen een digitale en online wereld.

Theorie versus praktijk

Je zou dus verwachten dat met de o.a. de invoering van Het Nieuwe Werken én de mogelijkheden om privé en werk meer met elkaar in balans te brengen, het samenwerken met iemand op afstand met gejuich ontvangen wordt. Mijn ervaring is dat dit in de praktijk nogal tegenvalt. Samenwerken op afstand betekent dat de virtuele assistent verantwoordelijkheid moet nemen en verantwoordelijk moet zijn. Voor een werkgever/opdrachtgever betekent het kunnen loslaten en vertrouwen. En juist die twee dingen zijn misschien wel het lastigst voor opdrachtgevers. 

‘Ik wil een assistente op kantoor’

Een virtuele assistent is nog steeds een relatief onbekend begrip in Nederland. Veel mensen kennen wel de virtuele assistent van organisaties als de NS, BOL.com of Tele2 en daar wordt flink over gemopperd. Maar de zelfstandig professional die werkzaam is als assistente vanuit haar thuiskantoor is nog vrij onbekend. Na de eerste reactie ‘huh, wat is dat een virtual assistant?’ is de tweede reactie vaak ‘oh nee, dat wil ik niet. Ik wil iemand op kantoor.’ En dit hoor ik echt niet alleen van organisaties. Het grappige is juist dat ook andere ZZP-ers die zelf hun bedrijf runnen vanuit hun zolderkamertje dit zeggen.

Maar als virtual assistant heb ik een eigen kantoor en ik ben dus ook altijd bereikbaar voor mijn klanten. Ik werk alleen niet altijd bij mijn klant op locatie. Dat biedt voor met name ZZP-ers, die af en toe ondersteuning willen, meer voordelen dan nadelen zoals bijv. de besparing van een hoop kosten voor het inrichten van een extra werkplek. Toch zijn dat voor potentië klanten niet altijd doorslaggevende argumenten. Men zit nog heel erg vast in traditionele denkpatronen en het idee om zo vanuit je kantoor even naar je assistente te kunnen lopen blijft kennelijk nog steeds heel aanlokkelijk.

Terug naar toen?

Maar moeten we dan maar teruggaan naar de oude situatie? Natuurlijk niet. Dat kan ook niet. De relatie tussen klant en virtual assistant draait om vertrouwen. Als opdrachtgever moet je bereid zijn om zaken los te laten en te vertrouwen op je assistente. Wat vindt jij dat een virtual assistant zou moeten doen om een relatie en het contact met een klant te optimaliseren?

Share Button

Over lucienne

virtual assistant en sparringspartner voor drukbezette ZZP-ers. Weet je niet wat je precies door een VA kunt laten doen? Samen komen we daar wel achter. Ik heb een handig GRATIS hulpmiddel ontwikkeld. Mail info@opafstanddebeste.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *