Een ijkpersoon creëren

Wie doen het en waarom?

De PVV doet het. Tijdschriften doen het en zelfs ministeries doen het; een ijkpersoon creëren. Ze verzinnen een fictief doorsnee persoon uit hun doelgroep. Zij doen dat om zichzelf tot keuzes te dwingen en gefocust te blijven.

Zo heeft de PVV bijvoorbeeld de ijkpersonen Henk en Ingrid. Henk en Ingrid wonen in een koophuis in een Vinex-wijk. Ze hebben twee schoolgaande kinderen. Ze hebben een modaal inkomen en allebei een baan. Ze maken regelmatig gebruik van hun auto. Ze stemden ooit PVDA maar nu PVV. Ik stel me voor dat deze namen en omschrijving een keer naar voren zijn gekomen tijdens een brainstormsessie. ‘Maar jongens, voor wie doen we dit eigenlijk?’ En dat die vraag geleid heeft tot Henk en Ingrid. Henk en Ingrid zijn een fictief Nederlands echtpaar maar lijken inmiddels steeds meer een eigen leven te gaan leiden.

Tijdschriften doen het ook. Een paar maanden geleden heb ik de documentaire over Libelle op tv gezien. Zij vertelden dat zij ‘Ellen’ hadden. Ellen stond als kartonnen bord van 1.75 m op diverse prominente plekken op de redactie zodat de redactiemedewerkers er constant aan herinnerd werden voor wie zij Libelle maken.

Wat heb je eraan?

Leuk, maar wat heb je eraan als je geen eigen tijdschrift of politieke partij hebt? Ook als zelfstandig ondernemer kan het creëren van een ijkpersoon een goed hulpmiddel zijn bij het concretiseren van je doelgroep of het opzetten en onderhouden van je website. Als je eenmaal je ijkpersoon hebt dan kun je hem of haar als uitgangspunt nemen bij alles wat je doet. Bij elke keuze die je maakt kun je jezelf de vraag stellen of dit een keuze is waar je ijkpersoon wat aan heeft.

Hoe creëer je een ijkpersoon?

Voordat je een ijkpersoon creëert moet je je eerst afvragen of hij of zij je ideale klant voor moet stellen of een dwarsdoorsnede van je doelgroep? Ik zou je aanraden om een ijkpersoon als dwarsdoorsnede van je doelgroep te nemen. Als je je ideale klant als ijkpersoon omschrijft dan loop je kans te ‘vergeten’ wie je huidige klanten zijn en blijven zij onderbelicht.

Voor het creëren van je ijkpersoon heb je veel informatie nodig. Informatie waarvoor je misschien wel (veld)onderzoek moet doen.

De kenmerken van een ijkpersoon zijn o.a.:

  • Persoonskenmerken zoals naam, leeftijd, geslacht etc.
  • Persoonlijke stijl zoals kleding, voorkeuren merken
  • Karaktereigenschappen
  • Werk en drijfveren
  • Opleidingsniveau
  • Inkomen
  • Hobby’s
  • Interesses

Je kunt de kenmerken van je ijkpersoon opschrijven. Maar als je heel creatief bent dan kun je er bijv. een moodboard van maken. En weet je wat ook zo fijn is? Zoals je bedrijf verandert en groeit, zo groeit je ijkpersoon met je mee. Er komen misschien in de loop van de tijd wat kenmerken bij of er gaan wat kenmerken af. En onthoud dat het een leuk hulpmiddel is. Niks moet!

Reageren?

Ik zou het leuk vinden om te weten of je een eigen ijkpersoon hebt/gebruikt en of het je geholpen heeft. Reacties kunnen hieronder geplaatst worden of via mijn facebookpagina!

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *